31 C
Bursa
Çarşamba, Temmuz 28, 2021

Bacchus Tablosu (Leonardo da Vinci)

Vaftizci Yahya” olarak bildiğimiz “St. John the Baptist“i hatırlatmak isterim, zira bu yazımda anlatmaya çalışacağım “Bacchus” adlı eser, yine Vaftizci Yahya‘yı içeriyor.

Diyeceksiniz, “Figürümüz Vaftizci Yahya ise niçin adı Bacchus?”. Da Vinci, Roma ve Yunan mitlerinde Bacchus olarak geçen Dionysos‘un adını verdiği eserde aslında Vaftizci Yahya‘yı da çizdi. Biri mitlerden, diğeri tarihten iki karakterin aynı figürde bir olması, yoruma açık bir konu. Biraz araştırınca iki karakterin de doğum günlerinin  25 Aralık olarak kabul edildiğini öğrendim. Bir diğer orta nokta da “şarap”. Şarap Tanrısı Dionysos; şarabı “hayatın kaynağı” olarak görür; Hıristiyanlık’ta ise şarapİsa’nın kanıdır ve İsa’yı Yahya vaftiz etmiştir.

Gelelim Dionysos, yani Bacchus’un hikayesine. Zeus ile Semele’nin oğlu olan Dionysos, memleketimizin ili Denizli’nin Çal ilçesinde doğdu. Hera ile evli Zeus, uzak diyarlardan gelme Semele‘ye aşık olur. Zeus öyle aşıktır ki genç kadının her dediğini yapacağına yemin eder. Bu aşkı kıskanan Hera (Zeus’un eşi) , kılık değiştirir ve Semele’nin bir yakını gibi Zeus’un karşısına çıkarak ondan göklerde şimşek olmasını ister. Yeminini hatırlayan ZeusSemele’nin sözcüsü bu kadına uyar ve göklerde şimşek, yıldırım olup yeryüzüne düşer. Hikayenin sonunda, 7 aylık hamile olan Semele‘ye yıldırım düşer ve genç kadın ölür. Karnındaki 7 aylık cenin ise 2 ay Zeus’un bacağına bağlı olarak gelişimini tamamlar ve 9 ayın sonunda doğar. En nihayetinde Zeus, “Dionysos” adını verdiği oğlunu Hera’dan korumak için onu bir oğlağa dönüştürür.

Dionysos‘un öyküsü bu. Da Vinci‘nin resmettiği bu figürde Dionysos‘a, arkasında bulunan dev dut ağacı (şarap) ve başındaki defne taçla atıfta bulunuyor.

Üzerinde hiçbir giysi olmadan bacak bacak üstüne atarak ağacın dibinde oturan figürün sağ kolundan bacaklarına doğru uzanan bir kürk var. Sol elinde de bir asa. Bu, figürün bir Aziz olduğunu gösterirken sağ eliyle işaret ettiği sol (bize göre sağ) taraf ve sağ eliyle işaret ettiği toprak, bizi yönlendirme amaçlıdır.

Yüzünde gülümser bir ifadeyle direkt izleyiciye bakan figürün sol arka tarafına baktığımızda uzun boynuzlu bir geyik görüyoruz. Daha da arkalarda peyzaj devam etmekte ve kahverenginin farklı tonlarını kullanan Da Vinci, bu detaylarla eserine derinlik veriyor.

177 x 115 cm ebatlarındaki ceviz bir panele, 1510 ile 1515 yılları arasında yapılan eser, sanat tarihçilerine göre 1683 ile 1693 aralığında bir ressam tarafından müdahale edilmiş. Çeşitli incelemeler sonucu bazı detayların Da Vinci‘ye ait olmadığını açıklayan tarihçiler, eserin gizemini net olarak açıklayamıyorlar. Resim, Paris’teki Louvre Müzesi‘nde sergileniyor.

HABERLER
HABERLER

Cevap Bırakın

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz