Cuma, Eylül 30, 2022

Mis(s)placed Women (2009-2022) Sergisi (15 Eylül – 30 Ekim 2022)

Katılımcı bir sanat projesi

15 Eylül – 30 Ekim 2022

Açılış: 15 Eylül Perşembe, 18:00

Küratörler: Arzu Yayıntaş ve Tanja Ostojić

Kamusal Program: 20–22 Eylül

Komünite Buluşması: 15–22 Eylül

Sergi katılımcıları: Teresa Albor, Lidija Antonović, Marta Nitecka Barche, Gaby Bila-Günther aka LADY GABY, Dagmara Bilon, Ines Borovac, Mia Bradić, Amy Bryzgel, David Caines, Nati Canto, Hiuwai Chan, Anaïs Clercx, Azad Colemêrg, Camilla Conocchi, Luciana Damiani, Nazlı Durak, Kathryn Fischer aka Mad Kate, Li Fu, Mahlet Ogbe Habte, Hieu Hanh Hoang Tran, Selma Hekim, Monika Janulevičiūtė, Karen Kipphoff, Ashley McNaughton, Valentina Medda, Susan Merrick, Branko Milisković, Persefoni Myrtsou, Roberta Weissman Nagy, Tanja Ostojić, Sigrid Pawelke, Vanessa Ponte, Darija S. Radaković, Rhea Ramjohn, Bahar Seki, Sabbi Senior, Alejandra Robles Sosa, Evdoxia Stafylaraki, Tan Tan, Mare Tralla, Tanya Ury, Katja Vaghi, Bojana Videkanić, Anastasio William, Hyla Willis, Jiachen Xu, Arzu Yayıntaş, Gülhatun Yıldırım, Gizem Yılmaz aka Epifani, ve Suzy van Zehlendorf, ve diğerleri.

Depo, Tanja Ostojić‘in 2009’dan bu yana sürdürdüğü Mis(s)placed Women? isimli katılımcı sanat projesinin sergisine ev sahipliği yapıyor. Performanslar, atölyeler ve çevrimiçi bir platformdan oluşan Mis(s)placed Women? altı farklı kıtadan, farklı kökenlere sahip ve büyük çoğunluğu kadın olan 170’ten fazla kişinin katkılarını içeriyor.

Projenin katılımcıları, yerinden edilmeyle ilişkili gündelik yaşam faaliyetlerini somutlaştırır ve canlandırırken, göç, toplumsal cinsiyet demokrasisi, iklim değişikliği, feminizm, mutenalaştırma, kapsayıcılık, güç ilişkileri ve kırılganlık gibi Ostojić’in sanatsal pratiğinin son otuz senesinde öne çıkan meseleleri, özellikle kadın ve trans kişilerin bedensel deneyimleri bağlamında ele alıyor. Mis(s)placed Women? işgücünün dolaşımını, zorunlu ve seçilmiş göçü birbirinden ayırarak ve keyfi göç yasalarının etkilerini araştırarak ayrıcalığı irdeliyor. Proje ayrıca özgürleştirici feminist metodolojiler ve sanatsal komünite kurma pratiklerini kullanarak çeşitli kamusal alanları ve bu alanlardaki belirli grupların görünmezliğini araştırıyor.

Arzu Yayıntaş ve Tanja Ostojić, projenin zengin arşivindeki erişilebilirlik, feminizm, queerlik, iklim değişikliği ve yerinden olma konularına değinen katkılar arasından Depo’da sergilenmek üzere bir seçki hazırladı. Mekânın iki katına yayılan bu multimedya yerleştirme, performans fotoğrafları, videoları ve çizimleri; pankartlar, kumaş üzerine çalışmalar, objeler, performans skorları, hikâyeler ve projenin 13 yılı boyunca dünyanın farklı yerlerinden toplanan haritalardan oluşuyor. Serginin bir biraraya gelme alanı olarak kurgulanan kısmı, ziyaretçiyi sergiyi yalnızca izlemektense, keşfetmeye ve katılmaya davet ediyor.

Eylül 2021’de, Performistanbul ve Tarabya Kültür Akademisi işbirliğinde İstanbul’un farklı semtlerinde gerçekleştirilen Mis(s)placed Women? atölyesindeki grup ve solo performansların, atölye sürecinin ve yorumların kaydını tutan 68 dakikalık belgesel video da Depo’daki sergide yer alıyor. Sosyal Pratik Olarak Sanat (Art as Social Practice) ilkelerini kullanan atölye; hem çeşitli kamusal alanları ve buralarda yapılabilecek geçici müdahaleleri araştırıyor, hem de katılımcıları eğitim kurumları dışında bir laboratuvar gibi sunduğu uzmanlık semineri ile güçlendiriyor. Projenin İstanbul güzergâhında, yoğun polis kontrolleri, pandeminin getirdiği baskı ve zorluklar, ve sokaktaki insanlardan gelen pozitif tepkiler ön plana çıktı. Katılımcılar birbirlerine karşı hem oldukça destekleyici hem de yerinden edilme, feminizm, baskı, queerlerin sorunları ve kamusal alan üzerine birlikte çalışma konusunda motiveydiler.

Tanja Ostojić (*1972) Berlin’de yaşayan, Yugoslavya doğumlu ünlü bir disiplinlerarası performans sanatçısıdır. Araştırma ve eğitim alanlarında da faaliyet gösteren sanatçı, kurumsal cinsiyet eleştirisi ve özellikle göç ve toplumsal cinsiyet meseleleriyle ilgili sosyal ve politik feminist kamusal sanatın uluslararası öncülerinden biri olarak tanınmaktadır. Eserleri çok sayıda kitap, dergi ve antolojide yer almış ve incelenmiştir. Ostojić, AB Pasaportlu Bir Koca Aranıyor (2000-05) projesiyle İngiliz The Guardian gazetesi tarafından 21. yüzyılın en iyi 25 sanatçısından biri olarak seçildi. Sanatçı, Haziran-Eylül 2021 tarihleri arasında Tarabya Kültür Akademisi’nin misafir sanatçı programı kapsamında İstanbul’daydı.

Serginin bir parçası olarak, konuşmalar, performanslar ve Mis(s)placed Women? katılımcılarının 20-22 Eylül 2022 tarihleri arasında Depo’da ve İstanbul’un çeşitli yerlerinde biraraya geleceği bir kamusal program gerçekleşecek. Kamusal programla ilgili ayrıntılı bilgiye Depo’nun web sitesi ve basın bülteni üzerinden erişebilirsiniz.

Kamusal program takvimi:

20 Eylül Tanja Ostojić ve Arzu Yayıntaş ile rehberli tur (İngilizce ve Türkçe)

20 Eylül Tanja Ostojić, Arzu Yayıntaş ve kamusal program katılımcıları ile sanatçı söyleşisi ve soru-cevap

21-22 Eylül Depo ve şehrin farklı noktalarında performanslar

Kamusal program katılımcıları: Gaby Bila-Gunther aka LADY GABY, Dagmara Bilon, Nazlı Durak, Selma Hekim, Kathryn Fischer aka Mad Kate, Susan Merrick, Tanja Ostojić, Vanessa Ponte, Hieu Hanh Hoang Tran, Arzu Yayıntaş, Gülhatun Yıldırım ve Gizem Yılmaz, ve diğerleri.

Daha fazla bilgi için:

Mis(s)placed Women? proje bloğu

Misplaced Women? video kanalı

Görsel: “Mis(s)placed Women?” atölyesi, İstanbul, çaycıda kolektif performans, Mis Sokak (2021), katılımcılar: Arzu Yayıntaş, Bahar Seki, Gülhatun Yıldırım, Gizem Yılmaz, Nazlı Durak, Persefoni Myrtsou, Vanessa Ponte, Sabbi Senior, Selma Hekim ve Tanja Ostojić. Fotoğraf: K. Kaygusuz. Telif hakkı: Tanja Ostojić.

Katkı sağlayanlar:

ifa – Institut für Auslandsbeziehungen
Tarabya Kültür Akademisi Alumni-Fonds
FfAI – Foundation for Arts Initiatives
Mis(s)placed Women? Komünitesi
Performistanbul
Stiftung Kunstfonds
Neustart Kultur

2,600BeğenenlerBeğen
popüler kategoriler
son yorumlar
HABERLER

Cevap Bırakın

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz