Kapat

Haluk Özden (Hayatı)

İstanbul – Moda’da 21 Ekim 1955 tarihinde doğdu . İlk , orta ve lise eğitimini Galatasaray Lisesi ‘ nde tamamladı . Fransa ‘ nın Grenoble kentinde 1 yıl ekonomi okudu . Ardından Türkiye ‘ye dönerek Mimar Sinan Üniversitesi ‘ nin ( D.G.S.A. ) Grafik Sanatlar bölümüne girdi .
Akademi yılları boyunca lise döneminde başlamış olduğu klasik, caz ve rock gitara daha da yoğunlaşarak çeşitli dinleti ve konserlerde yer aldı. Akademi tiyatro kolunun 1979 ve 1980 yıllarında sahnelediği ve ODTÜ tiyatro şenliğine de katıldığı Wolfgang Borchert’in ‘‘Kapıların Dışında‘‘ ve Bertolt Brecht‘ in ‘‘ Anlaşmanın Önemi ‘‘ oyunlarına müzikler yazdı ve sahnelenişleri esnasında akademili müzisyen arkadaşlarından oluşturduğu gruplarla birlikte bunları seslendirdi.
1983 yılında yüksek lisans diplomasını üstün başarı ödülüyle alarak mezun oldu . 90’lı yılların başlarına kadar geçen dönemde serbest grafik çalışmaları yaptı ve müzikle uğraştı. Bazı caz albümlerinde ( Önder Focan’ın ‘‘ Sekiz ‘‘ isimli albümü gibi ) ve canlı performanslarda misafir sanatçı olarak yer aldı. Ardından grafik çalışmalarını tamamen bırakarak tuval resmine yoğunlaştı . Henüz hiç bir sergi açmamışken 1999 yılında Turkcell’ in düzenlediği resim yarışmasında birincilik ödülünü aldı. Resmin yanısıra spiritüalizm, ezoterizm ve felsefeye de olan ilgisi nedeniyle konferanslar verdi, radyo programları yaptı ve birçok kitabı Türkçe’ ye çevirdi. Bunlar arasında 2008 Kasım ayında yayınlanan Plotinos’ un Enneadlar’ı sanatçının aynı zamanda son dönem yapıtları üzerinde de etkili oldu.
İlk dönem resimlerinde biraz da tekniğinin ona tanıdığı imkanlarla fotorealist ögelere ağırlık vererek fantastik ve gerçeküstücü kurgulamalara başvurdu . Ancak fizik-üstü gerçeklikleri de ön plana çıkarma eğilimiyle , bunu en iyi ifade tarzı olarak gördüğü soyut resme yöneldi . Her iki anlayıştaki resimlerini de beraber sunduğu üçüncü sergisinin ardından , “ evrensel hareketin özüne nüfuz etme çabasının bir ürünü ’’ olarak tanımladığı ve “ Kinesis ’’ (hareket , devim) adını verdiği dördüncü sergisiyle birlikte soyut tarzda eserler ürettiği yeni bir döneme girdi . 2006 ve 2007 yıllarındaki yapıtları çok ses getirdi ve bazı iddialara karşı yasal yerine sanatsal alanda yanıt vermeyi seçerek ‘‘ Ad Reinhardt ve Robert Irwin’ e Saygı ’’ isimli tablolarını 2008’ de katıldığı iki sanat fuarında ardarda sergiledi . Bu hareket hem büyük bir yankı uyandırdı, hem de ülkemiz çağdaş plastik sanatlar arenasında o ana dek sorulmamış birtakım soruların sorulmasına neden olarak yeni tartışmalar başlattı. 2001 yılından başlayarak bugüne kadar 19 kişisel sergi açtı ve pek çok karma sergiye katıldı. Yapıtları özel ve tüzel koleksiyonlara girdi. İstanbul’ daki atölyesinde çalışmalarını sürdürmektedir.

Sanat Anlayışı:
Klasik resim kökenli olmadığı için kompozisyonlarında ve tekniğinde kendini tamamen özgür hisseder. Ancak sanatta gelişigüzelliği, özensizliği ve zihin karışıklığını reddeder. Estetik değerleri ön planda tutar ve yapıtlarını mükemmeliyetçi bir anlayış ve teknikle gerçekleştirir. Platon’ un İdea kuramı ve Plotinos’ un bunun üzerine kurduğu öğretisi son dönem yapıtları üzerinde çok etkili olmuştur. Özden’ e göre sanatçı , sanatında maddenin cazibesinden sıyrılabilmeli, kainatın özündeki yüce değerlere ve kanunlara yönelmeli, bunları özümseyebildiği ölçüde yapıtları kanalıyla topluma hissettirmelidir. Bu nedenle kendi sanat anlayışına ‘‘Kontamplasyonizm’’ adını vermiştir. Bu Türkçe’ de tek kelimelik bir karşılığı olmadığından Fransızca’ daki “contemplation’’ kelimesinden türetmiş olduğu bir sözcüktür . “ Kendi iç aleminin, özünün, ruhsal gözle seyrine dalma, temaşa etme’’ anlamlarına gelir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir