Çarşamba, Ağustos 4, 2021

Ahmet Öğüt (Hayatı)

1981’de Diyarbakır’da doğdu ve Amsterdam’da yaşıyor ve çalışıyor. İşleri farklı medyaları kapsıyor. Nereye gitsem gölgeni arkamda görüyorum -Öğüt’ün Villa Stock Müzesi’nde RICOCHET serisindeki sergisi için seçtiği başlık- onun tarihsel bilincinin ve tüm eserleri için kullandığı koordinatlar sisteminin göstergesi. Öğüt’ün tarihi tetkiki, ilgili konulardaki yakın çalışmalarına ve detaylı araştırmalarına dayanıyor. Öğüt, toplumun sınırlamalarına, kurallarına ve absürdlüklerine odaklanıyor.

Öğüt’ün sanatı, sosyo-politik yapının tanımlanmamış meseleleri olarak da adlandırılabilecek, tarihin “yarıklarına” dikkat çekiyor. Öğüt’ün resmî tarihin talî yollarını keşfetmeye olan ilgisi, bu sergideki işler için merkezîdir. Sergiler sanatçının Tarihte Bugün (2007) ve Başka Diyarlara doğru Yolda (2008) kitaplarını, Guppy 13 vs Ocean Wave (2010) ve Saydığımız Şeyler (2009) videolarını ve Hrant Dink’e gönderme yaptığı, Ruhumun Güvercin Tedirginliği (2009) isimli enstalasyonunu da içeriyor – ve sergiye, tarihsel anlatılarda bir çoğulluk olması lehine, kollektif hafızayı dönüştürme dileği rehberlik ediyor.

Öğüt tarafından, 2009 Venedik Bienali’ndeki Türkiye pavyonu için tasarlanmış olan İnfilâk Etmiş Şehir (2009) enstalasyonu, şiddetin topografisinin “3 boyutlu arşivi” haline geliyor. Saldırının ve trajedinin kurbanları için bir şifre ve korkularımızın bir sembolü olarak duruyor.  İnfilâk Etmiş Şehir, hafıza ve melankolik bir atmosfer tarafından istila edilmiş bir kent Ütopyasının çarpılmış resmidir.

Villa Stuck’taki sergisi için Öğüt, sergi alanındaki tavanın yüksekliğini 1.55 metreye alçaltarak bir müdahale sanatı formu tasarlamış ve bu, işi İnfilâk Etmiş Şehir’in izlendiği perspektif ve açıda bir değişikliğe sebep olmuştur. Bu, sadece ziyaretçinin galeriyi ve dolayısıyla sergiyi algılayışını karmakarışık hale getirmekle kalmamış, aynı zamanda Franz Von Stuck’ın (1863-1928) tarihî villasının sandık odası olarak işlev gören ikinci katının yeniden değerlendirilmesini gerektirmiştir. Öğüt’ün işlerinde son derece karakteristik olan alaycılığın yansıtan bu tip bir ironi ve mizah, onun geniş bir kitleye ulaşmasına imkan verir.

HABERLER
HABERLER

Cevap Bırakın

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz